L’Outsourcing és
l’externalització de serveis, és a dir, el procés pel qual una empresa
subcontracta els serveis d’una altra. Ho fa perquè normalment, es tracta
de serveis que no són peça clau del seu “know how”, degut a la
necessitat d’especialitzar-se en altres activitats i reduir costos.
Existeixen diferents tipus d’Outsourcing que han anat evolucionant en el temps com el “in house”, “off site”, o diferents modalitats de Co-Sourcing, com per exemple la “Joint Venture” (unió entre dues empreses que comparteixen coneixements i objectius comuns).
Actualment podem observar dues tendències fonamentals en aquest fenòmen:
1. Nearshoring vs Offshoring:
De la deslocalització a altres països llunyans s’ha passat a valorar
més el treball en el mateix ús horari del client. A més dels costos es
passen a valorar altres aspectes com la proximitat amb el client i la
qualitat del servei. Podem veure com grans companyies de
Telecomunicacions progressivament van apropant els seus CallCenters
d’atenció al client, al país d’origen.
2. Ampliació dels Serveis i Sectors en els que es produeix l’externalització: L’Outsourcing tradicional es centrava en els àmbits de la Comptabilitat i Finances, els Recursos Humans i les Noves Tecnologies. Ara s’amplien les àrees que es subcontracten, i sembla que els serveis que més s’externalitzaran en un futur seran els Legals i Jurídics, els d’ Enginyeria, de Gestió de Subministraments i de Comunicació i Marqueting.
Les noves PYMES també tendeixen a seguir
aquest model: externalitzen serveis, fet que els permet ser més petites
i per tant tenir més flexibilitat i reduir costos fixes. Existeix l’ EOA España (European
Outsourcing Association) on trobar informació actualitzada sobre aquest
tema. Aquestes tendències han provocat diferents efectes sobre els
Sectors Econòmics, i més en concret, sobre els perfils professionals que
s’han hagut d’adaptar a aquesta modalitat laboral.
Per tant, l’Outsourcing pot ser una oportunitat laboral?
Aquesta realitat del mercat laboral ens permet enfocar la nostra recerca de feina de dues maneres diferents:
1. Podem optar a les ofertes de les empreses d’outsourcing si la
nostra professió es troba en algun dels àmbits anteriorment exposats i
també postular mitjançant autocandidatura al gran ventall d’empreses que
ofereixen Serveis d’Outsourcing i que podem trobar en diferents
Directoris d’empreses, com l’Anuari Acicsa.
2. L’altre possibilitat és “Empendre”, acostar-nos al mercat laboral oferint els nostres serveis i competències, no com a demandants de feina, si no com una alternativa que permet la reducció de costos fixes a l’empresa. Existeixen plataformes dissenyades amb l’objectiu de publicar els nostres projectes i difondre’ls, algunes amb recorregut com Freelancer , MakeaNet i SkillPages i altres que es presenten ara, com per exemple Infojobs-freelance.
A més el treball en aquest àmbit
possibilita un gran Desenvolupament Professional dels seus treballadors,
que han de posar en joc competències com
la flexibilitat i l’orientació a l’assoliment o l’organització i
planificació per tal d’adaptar-se a cada nou client i a la seva cultura
empresarial.
Publicat per: Montserrat Vidal, Equip Tècnic de Barcelona Activa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario