miércoles, 27 de mayo de 2015

Picar a la porta abans d’entrar: la carta de presentació

És educat entrar a casa d’ algú per primera vegada sense picar a la porta? 

truca porta
Això es precisament la carta de presentació, “picar a la porta” abans de presentar el currículum. És la manera educada de fer “el primer contacte” amb l’empresa.

Però quan és la primera vegada que es busca feina, què es pot dir d’un mateix quan es “pica a la porta”?
 
QUÈ DESTACAR A LA CARTA DE PRESENTACIÓ?
La carta es redacta amb una estructura formal, el cos central de la qual han de ser tres paràgrafs on hem d’intentar destacar i diferenciar-nos dels altres candidats.
 1er paràgraf: EXPLICAR EL MOTIU / RAÓ DE LA CARTA
Si es tracta de mostrar educació i “picar a la porta abans d’entrar” primer de tot parlarem del nostre interès per l’empresa en qüestió. Aquest interès pot venir donat per dues raons:
  1. He vist un anunci sol·licitant un treballador per un lloc de feina determinat.
    En aquest cas redactarem una carta en resposta a un anunci, on haurem de fer referència al lloc de treball i la font on s’ha trobat l’oferta.
  2. Tinc interès per una empresa determinada però no hi ha una oferta concreta.
    En aquest cas redactarem una carta d’autocandiatura. S’ha de mostrar coneixement sobre l’empresa i expressar-lo. Per exemple: si és una empresa líder en el seu sector, mostra el teu interès per aprendre i treballar amb ells; si ets client habitual i coneixes els seus productes/serveis, parla de les qualitats positives d’aquests; mostra coneixement de la trajectòria de l’empresa; en definitiva es tracta de fer un “guinyo” a l’empresa.

2on paràgraf: RESUM DE LES CLAUS DEL CV DE FORMA BREU I CLARA
Encara que no es tingui experiència professional formal es poden destacar diferents capacitats relacionades amb tres àrees: SABER, SABER FER i SABER ESTAR. Aquest paràgraf és l’oportunitat per mostrar els propis punts forts en relació a aquestes tres àrees.
  1. SABER: En el cas de que sigui la primera experiència i la formació que tinguis estigui relacionada amb la feina a la que es vol optar, el valor afegit pel que fa a la formació són els coneixements actualitzats sobre la matèria i per tant la possibilitat de poder aplicar-los. S’ha de mostrar el coneixement de les últimes tècniques, metodologies, lleis, conceptes,…
  2. SABER FER: Realitzar un inventari de tot el que s’ha fet en relació a activitats d’oci, experiència sense contracte, experiència en accions de voluntariat, pràctiques en empresa i totes aquelles habilitats tècniques que es poden aportar a l’objectiu professional.
  3. SABER ESTAR: Diferenciar-se dels altres candidats emfatitzant aquest apartat és clau per destacar a la carta de presentació. S’ha de reflexionar sobre les competències personals que s’han desenvolupat i que poden ser “útils” per al lloc de feina al què es presenta la candidatura.

3er paràgraf: DEMANAR ENTREVISTA PERSONAL
Ser directe i demanar l’oportunitat per ampliar la informació exposada tant a la carta com al currículum. Si es comença “picant a la porta” educadament, ara és el moment de dir “truca’m i parlem”.

Si és la primera vegada que fas la carta de presentació, vine a Barcelona Activa i t’ajudarem a realitzar-la. T’hi esperem!

Publicat per: Susana Pérez, Equip Tècnic de Barcelona Activa.